Development solutions for small businesses

Cum sa construiesti un CRM gratis in Excel / Google Docs

By on 6 January 2014 in Consultanță
Articol preluat de pe www.excelninja.ro

Suntem la inceput de an si sigur avem planuri mari. Unii dintre noi ne-am stabilit obiective, ce vom face diferit nou anul acesta. Daca inca nu ti-ai stabilit obiective (si daca ti-ai stabilit mai facem loc pentru inca unul), vin eu cu o sugestie, cum ar fi daca in 2014 ai fi mai organizat in relatia cu clientii. Hai sa vedem cum.
Probabil ca ai mai auzit pana acum despre conceptul de CRM (Customer Relationship Management) o baza de date foarte desteapta care te ajuta in relatia cu clientii, sa tii minte cui trebuie sa ii trimiti oferta, la cine trebuie sa mai revii pentru ca inca se gandeste si pe cine suni de ziua lui. Mie personal imi plac foarte mult CRM-urile dar au un mic neajuns, costa. Pentru firme mari asta nu este o problema, dar daca esti intr-o firma mica parca ai prefera ca sa nu te incarci cu costuri repetitive in plus.
Ca sa rezolvam problema financiara va arat cum sa construiti un CRM simplu (sau complex daca vreti) in Google Sheets. Eu am folosit Google Sheets pentru ca ofera facilitatea ca mai multe persoane sa faca modificari in acelasi timp. Se aplica si pentru MS Excel, cu mentiunea ca e nevoie sa il punem pe un server daca vrem sa mai aiba si altii acces.
Elementele unui CRM
Eu vad un CRM ca si mai multe liste care contin informatii diferite si care sunt legate intre ele, mai jos le descriu pe scurt:
  • Companii: o lista cu toate companiile cu care lucrez in momentul de fata (account) si companiile pe care vrem sa le contactam, care inca nu sunt clienti (lead)
  • Contacte: in fiecare companie putem avea 0,1 sau mai multe persoane de contact, pentru fiecare dintre aceste persoane e important sa stim care este persoana din compania noastra care mentine legatura (account manager)
  • Oportunitati: o lista cu toate oportunitatile de vanzare pe care le avem, de exemplu la clientul X am vazut ca are nevoie de un nou angajat si pot sa ii vand servicii de recrutare, la clientul Y am vazut ca nu are pantofi si ii vand pantofi. Fiecare oportunitate trece prin mai multe etape pana cand vad daca se materializeaza sau nu (castigata sau pierduta)

Mod de utilizare

Din punctul meu de vedere utilizarea este destul de simpla. Eu ca si agent de vanzari atunci cand fac prospectare pe masura ce gasesc companii noi le trec in lista de companii. Adaug noi contacte pentru fiecare companie cu care am reusit sa ma intalnesc si poate sa sterpelesc carti de vizita. Atunci cand identific noi oportunitati de vanzare le trec in lista de oportunitati si ma tin de ele pana cand ma umplu de bani. Dupa ce am batut palma o companie prima data aceasta devine client, din statusul de lead, devine account.
Varianta mea de CRM
Aproape ca l-as folosi, dar
Acum incep sa citesc gandurile: “Arata interesant, aproape ca l-as folosi. Dar totusi, la mine sunt altele etapele in procesul de vanzare, as vrea ceva mai apropiat de compania mea.”
Cred ca pentru a implementa un CRM intr-un mod eficient e nevoie sa fie cat mai bine adaptat pe nevoile si contextul companiei. Daca esti interesat, putem sa te ajutam sa implementezi un CRM perfect adaptat la nevoile tale, trebuie doar sa ne contactezi.
Radu Popa

Despre autor

Despre autor: Radu este consultant resurse umane în cadrul biroului din Oradea. Este specializat în recrutare și training, cu experiență atât în multinaționale cât și în companii românești. S-a alăturat echipei ROMCOM în 2013. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus